Saturday 4 February 2012

Kiri Kanan-Belakang Depan

aku berdiri tapi berpaling
aku berdiri tapi menjeling
aku berdiri tapi sendiri

ingin lari
lari menuju pada yang tak pasti
lari dan bersembunyi

takut melihat kanan
takut melihat kiri
pilu memandang belakang
tanpa berfikir pada hadapan

sampai bila?sampai bila harus begini?
takut! pilu!
itu semua adalah hantu dalam diri

bodoh dibiar bersarang
jahil dicampak ke naluri
menjadi darah daging

aku sudah fikir kiri dan kanan
aku sudah lihat belakang dan hadapan
bagaimana dengan atas dan bawah?
sanggupkah aku berfikir lagi?
atau lari pergi seperti banduan bodoh?

kini aku mengerti
istilah yang bernama bumi
berpaksikan dugaan
berorbitkan permasalahan

aku tidak akan sesekali lari lagi
bukan penat tapi cuba mengerti
akan kepastian yang lebih sejati
membuat aku untuk terus berdiri...

*puisi ini berkisarkan tentang hidup aku dan mentaliti aku terhadap apa yang aku tempuhi setiap hari. sampai ble aku harus serabut dengan masalah dunia aku?aku akan tempuhinya juga selagi aku masih hidup. tapi dalam masa yang sama bersedia untuk menghadapi 'masalah' di akhirat kelak dengan amal ibadah... InsyaAllah

2 comments:

  1. a samad rowin ke?

    ReplyDelete
  2. xkot haikal... xsetaraf langsng... sape aku haha... anyway thnk coz melayan tulisan kat blog ni...

    ReplyDelete